Tepelný komfort ve městě

Michal Mikulec
ZŠ a MŠ Barrandov, Praha 5 – Hlubočepy, Chaplinovo nám. 1/615 

Abstrakt

Tento článek ukazuje nápad na využití termokamer ve výuce zeměpisu. Rozhodl jsem se využít rozmanitosti okolí školy a šel se s žáky podívat blíže na aktuální problematiku tepelného komfortu ve městech. Cílem práce je jednak vytáhnout žáky z prostředí třídy a jednak využít jejich znalostí z dalších předmětů a nechat je pracovat s atraktivní pomůckou – termokamerou.

Úvod 

Problematika přehřívání intravilánu měst a obcí je nejen v centru Prahy velmi aktuální. Města se snaží vytvářet prostor pro občany, ale často se zapomínalo na zeleň a další faktory ovlivňující teplotu v ulicích. Pomocí termokamer je možné žákům ukázat přímo v terénu, jaký vliv může mít nejen zeleň na teplotu v ulicích či zastavěných plochách. Sami žáci pak mohou hledat další činitele ovlivňující teplotu.

POKUS č. 1

Vliv zeleně na teplotu v ulici

Pomůcky

Postup

Na úvod jsem dal žákům brainstorming, kdy se zaobírají tím, co ovlivňuje teplotu ve městě (co ji zvyšuje nebo naopak snižuje) a proč si tak myslí. Pak jsem žákům sdělil, v jakých lokalitách budou měřit a porovnávat teplotu (např. teplotu povrchu na vydlážděném místě bez zeleně a se zelení). Stanoví si odhady, jaké teploty očekávají, že na daných místech naměří (např. teplota chodníku, lavičky). Pro lepší odhady jsem měl s sebou i teploměr, aby žáci věděli teplotu vzduchu.

Poté šli žáci měřit. Hledali, co tepelně „vyčnívá“ vůči svému okolí a porovnali naměřené hodnoty se svými hypotézami.

Na závěr jsme řešili, co vlastně zjistili za hodnoty, jak přesné byly jejich odhady a co tedy má vliv na teplotu v ulici a proč. Debatovali jsme nad tím, co je při měření zaskočilo a překvapilo.

Vysvětlení 

Na této aktivitě jde snadno ukázat, jak rozdílná je teplota na slunném a stinném místě. Dále je ale velmi patrný vliv barvy dlažby. Lze pozorovat i vliv kropení ulic, pokud to dané město provozuje a máte „štěstí“, že kropící vůz jede zrovna kolem.

POKUS č. 2

Vliv barvy na teplotu

Pomůcky

Postup

Žáci si na parkovišti vyberou různě barevná auta v přibližně stejných podmínkách (parkují stejným směrem, jsou stejně na slunci). Stanoví si hypotézu, jaká bude teplota kapoty každého z aut a následně jsou auta proměřit. O naměřených hodnotách pak vedeme diskusi – která skupina co naměřila, proč si myslí, že vyšly takové teploty a jak přesné byly jejich odhady. I v chladnějších měsících lze krásně vidět rozdíly, jak které barvy odrážejí záření a jak moc se kapota zahřeje.


Závěr 

Cílem těchto aktivit je jednak propojit znalosti z různých předmětů a ověřit si je v praxi. Pro žáky je aktivita atraktivní už jen z toho důvodu, že se používají termokamery a že nejsou ve třídě. Podněcuje je to ke kritickému myšlení nad naměřenými hodnotami a sami hledají aktivně další místa, kde by mohli naměřit zajímavé hodnoty. Žáci zároveň mohou přicházet s nápady, co by se kde v jejich okolí dalo změnit, aby to tepelný komfort v ulicích zlepšilo. Podněty je pak možno předat například na městský úřad nebo využít různých projektů na danou problematiku.


Zveřejněno