Inspirace pro budoucí vědkyně
Nadšení a nadání pro vědu a techniku se neodvíjí od genderu. Ženy jsou přesto v těchto oborech stále nízce zastoupeny a čelí specifickým bariérám. Můžeme si dovolit ztrácet jejich potenciál?
V projektu Girls’ Labs chceme prostřednictvím motivačních programů ukázat mladým ženám, že práce ve vědě a technice je otevřená pro všechny a může být zábavná a naplňující.
Jaký problém projekt řeší?
Dívky a chlapci se nerodí s představou o tom, jaké profesi se v budoucnu mohou nebo nemohou věnovat a na co mají „buňky“. Ve školce ještě nejsou svázáni společenskými normami a stereotypy, ale to se během jejich cesty školním systémem postupně mění, jejich představy se zužují a dívky si začínají asociovat STEM obory (přírodní vědy, technika, inženýrství a matematika) s muži.
Co je cílem projektu?
Přispět k odbourání genderových stereotypů spojených se STEM obory a rozšířit tak spektrum oborů, o kterém středoškolačky v rámci svého budoucího studijního a profesního směřování uvažují.
Co děláme?
Školení pro vyučující středních škol a mentory*ky neformálního vzdělávání
vedené expertkami organizace NORA na téma genderově senzitivní výuky a motivace k volbě genderově nestereotypní kariéry
Nedílnou součástí projektu je evaluace
dopadu projektových aktivit na cílovou skupinu (vyučující/mentoři a středoškolačky).
Motivační programy pro žákyně středních škol
- Girls explore:
Středoškolačky si na interaktivním workshopu vyzkouší pracovat s výukovou termokamerou, která vizualizuje jinak abstraktní fyzikální jevy a zatraktivňuje tak výuku řady STEM témat. - Girls Go for it:
Středoškolačky se setkají s inspirativními ženskými vzory (tzv. role models) z vědy a techniky na karierních dnech ve výzkumném centru NTC ZČU v Plzni a ve společnosti Bosch v Českých Budějovicích. - Girls Create:
Středoškolačky připraví týmový projekt s termokamerou na téma, které je zajímá a prezentují ho na online konferenci pro inovátorky.
Termokamera jako aktivizační prvek STEM výuky
Výzkumné centrum NTC Západočeské univerzity v Plzni využívá unikátní termokamery a doprovodný software k zatraktivnění vědy a techniky pro žákyně a žáky. Profesionální termokamery nejsou pro školy běžně přístupné kvůli náročnosti pořízení, údržby a složité obsluze. Výzkumný tým NTC proto vyvinul speciální výukovou termokameru, která umožňuje vidět a lépe pochopit abstraktní a okem neviditelné fyzikální jevy, čímž se výuka STEM předmětů stává mnohem přístupnější a intuitivnější. Naším cílem je ukázat mladé generaci, že STEM předměty nejsou pouze o abstraktních konceptech, ale mohou přinášet také reálná řešení.
Přitažlivost STEM oborů pro mladou generaci
Při volbě studia a kariéry hraje klíčovou roli, jak obory prezentujeme mladé generaci. Představy o technice a inženýrství jako o těžké a špinavé práci, nebo o teoretické fyzice jako o osamělém bádání v laboratoři, mohou vést k předsudkům. To může způsobit, že žákyně a žáci vstupují do výuky s negativními postoji. Je proto důležité ukazovat, že STEM obory jsou rozmanité a otevřené pro všechny, a to i prostřednictvím popkultury a témat, která jsou jim blízká. Díky tomu můžeme inspirovat mladé lidi, aby využili svou fantazii a kreativitu ve vědě a technice.
Komunikační výstupy
Příručka pro vyučující
Genderově senzitivní vzdělávání a motivace dívek ve STEM oborech
Tematické infografiky
Registrační číslo projektu
CZ.03.01.02/00/22_020/0000850
Poskytovatel
Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
Program
Operační program Zaměstnanost plus (OPZ+)
Celkové náklady
5 793 910,92 Kč
Hlavní řešitel
Západočeská univerzita v Plzni / Nové technologie – výzkumné centrum
Partner s finančním příspěvkem
Genderové informační centrum NORA, o.p.s.
Partner bez finančního příspěvku
Robert Bosch odbytová s.r.o.
Realizace
1. 9. 2023 – 31. 8. 2025 (24 měsíců)