Autoři:
Ján Šikula,
Jan Šroub,
Vladislav Lang,
NTC ZČU v Plzni
Pomůcky:
- Měděná destička.
Aktivita + rozšířená aktivita:
Žáci termokamerou pozorují měděnou destičku. Během pozorování by žáci měli dospět k poznání, že měď velmi dobře odráží infračervené záření okolních předmětů a je tedy velmi dobrým zrcadlem.
Aktivitu lze rozšířit o experiment, kdy ve skupině/dvojici se jednomu žáku nejdříve změří teplota v koutku oka přímo a v druhém kroku odrazem od měděné destičky. V obou případech se pro snadnější vyhodnocení využije plošná analýza se zobrazením polohy a hodnoty maxima. Koordinace polohy měděné destičky, termokamery a objektu není vůbec jednoduchá, vyžaduje trpělivost a sehranost týmu.
Otázka k diskuzi:
Byla stanovená teplota v koutku oka žáka stejná jak při přímém měření, tak při měření s odrazem od měděné destičky? A proč?
Odpověď:
Teplota koutku oka měřená přímo je vyšší než měřená odrazem od měděné destičky. To je způsobeno tím, že odraženo není veškeré infračervené záření přicházející z koutku oka, malá část záření je pohlcena a určitá malá část je odražena difúzně, tj. do všech směrů, to je dáno tím, že použitá měděná destička není dokonale rovná a není dokonale vyleštěna.
Příklad z praxe
Záchranáři používají tenké nouzové termodeky z kovové fólie. Ta omezuje tepelné ztráty z těla pacienta a má jen minimální rozměry
Pokus je součástí publikace Základní sada pokusů
Tento pokus je zahrnut v publikaci Základní sada pokusů, v níž naleznete základní aktivity, jež provádíme na prezenčních školeních a na workshopech pro učitele.