Autoři:
Ján Šikula,
Jan Šroub,
Vladislav Lang,
NTC ZČU v Plzni
Pomůcky:
- Sklo / plexisklo (stačí použít okno ve třídě či prosklenou skříň, pozor nefunguje dobře, pokud je okno/sklo zahřáté od slunečního záření)
- Černý pytel na odpadky
Aktivita:
Žáci pozorují, zda je vidět přes různé materiály – demonstrace na pomůckách, které jsou součástí LabIR Edu Kit nebo třeba na pevném plastovém pytli.
Prvním materiálem je sklo/plexisklo. Viditelné záření prochází, ale tepelné ne. Druhým materiálem je polyetylen (velký černý pytel na odpadky). Dobrovolníka schováme do pytle a ostatní termokamerami pozorují, jaká čísla ukazuje na prstech.
Otázka k diskuzi:
Jak se schovat před termokamerou, ale zároveň být viděn lidským okem a obráceně?
Odpověď:
Viděn lidským okem ale ne termokamerou – schován za sklem, viděn termokamerou a neviděn okem – schován v pytli z LDPE (polyethylen s nízkou hustotou)
Něco navíc
Propustnost je optická vlastnost materiálu, která popisuje, jaké množství záření bylo propuštěno materiálem v poměru k množství, které na materiál dopadlo. Záření, které nebylo propuštěno, bylo buď odraženo, nebo pohlceno.
Propustnost závisí na vlnové délce záření, ale i na fyzikálních vlastnostech materiálu a jeho chemickém složení.

Pokus je součástí publikace Základní sada pokusů
Tento pokus je zahrnut v publikaci Základní sada pokusů, v níž naleznete základní aktivity, jež provádíme na prezenčních školeních a na workshopech pro učitele.